skip to Main Content

De Sint is weer in het land en dat zullen we weten ook. Slechte nachten, bedplassen, supervroeg wakker zijn, overal om huilen: de Sintstress stijgt in veel gezinnen tot ongekende hoogten. Natuurlijk, er zijn ook kinderen die nergens last van hebben, maar de mijne, die vindt het allemaal toch behoorlijk spannend. Speciaal voor die kinderen zocht ik de fijnste tips om de dagen tot pakjesavond zo relaxed mogelijk door te komen.

Foto: Facebookpagina van Sinterklaas in Groningen
Foto: Facebookpagina van Sinterklaas in Groningen

1. Kies voor kwaliteit

Meer is niet altijd beter. Daar kwam ik vorig jaar achter toen ik Hannah elke dag haar schoentje liet zetten. Dom, dom, dom. Behalve een lichte vorm van cadeautjesmoeheid leverde het ook een hoop onrust op. Dit jaar doen we het een stuk kalmer aan. Twee keer per week, op vaste dagen.
Sint komt in de stad, het winkelcentrum, bij zwemles of ballet of voetbal, op het werk van papa en mama, op school en natuurlijk thuis. Ook hier schrapten we behoorlijk in de ontmoetingen met de Goedheiligman.

2. Doe een stapje terug

Gestresste kinderen zijn moe en prikkelbaar. Ze springen uit het niets uit hun vel en barsten in huilen uit als je met je ogen knippert. Zulke kinderen verdienen in december af en toe een break. Even niets moeten, maar gewoon op de bank liggen met een fijne film kan dan wonderen doen. Het is echt niet erg om judo, zwemmen, ballet of paardrijden een keer over te slaan. Jammer dan.

3. Knuffel veel

Lichamelijk contact zorgt voor ontspanning. Mijn kleuter vindt kusjes normaal gesproken ‘jakkes’, maar is in deze tijd ineens enorm ontvankelijk voor lekker samen zijn. Even op schoot zitten, samen op de bank liggen of zelfs een nachtje samen slapen is heerlijk om weer op te laden.

4. Omarm de iPad

Nee, nee, niet pedagogisch verantwoord, maar wel heel prettig. Er zijn vast kinderen die de hele dag educatief bezig zijn of buitenspelen. De mijne vindt lichamelijke en geestelijke rust door filmpjes te kijken. Jake en de Nooitgedacht Piraten of iets met een poppendokter op Netflix. Even verstand op nul en lekker een uurtje in het grote bed na schooltijd.

5. Wees aardig voor jezelf

Zo’n gestresst kind kost op sommige momenten net teveel energie. Na een lange werkdag, op zaterdagochtend om 6 uur: het zijn de momenten dat je er geen gedrein bij kunt gebruiken. Om dan toch tot tien te kunnen tellen, het kind kan er tenslotte ook niets aan doen, is het een goed idee om ook af en toe een moment voor jezelf te pakken. Laad weer op zodat je weer genoeg geduld en energie hebt om rustig te reageren.

Deel jouw tip!

Heb jij ook een goede tip tegen Sinterklaasstress? Deel hem dan vooral met ons! We zijn er benieuwd!

Back To Top