skip to Main Content
Menu
Hallo, Ik Ben Gwen! | Boekrecensie

“Hallo, ik ben Gwen!”

Een tijdje geleden kreeg Moeders in Groningen een mail van Barbara Veer. Zij schreef een boek voor hooggevoelige kinderen en alle andere kinderen die wel een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. Als hooggevoelige moeder van een hooggevoelige zoon sprak dit mij meteen aan. Het is namelijk niet een boek over kinderen, maar juist vóór kinderen en dat is het grote verschil met de meeste literatuur over dit onderwerp. Ik heb het grotendeels samen met mijn zoon gelezen en we herkenden allebei heel veel.

Barbara’s doel

Het belangrijkste doel van Barbara is om kinderen te leren dat ze goed zijn zoals ze zijn. Hooggevoeligheid leidt helaas vaak tot onbegrip omdat andere kinderen en volwassenen niet snappen waarom je op een bepaalde manier ergens op reageert. Ook ik als volwassene loop daar nog steeds tegenaan. In ‘Hallo, ik ben Gwen!’ staan veel tips & tricks, weetjes en oefeningen die jouw kind kunnen helpen om dicht bij zichzelf te blijven.
Barbara verwoordt het heel mooi: “Mijn doel is om met dit boek een nieuw avontuur te beginnen, waarbij kinderen leren om dichtbij zichzelf te blijven en keuzes vanuit het hart kunnen gaan maken”.

Het boek

‘Hallo, ik ben Gwen!’ gaat over een hooggevoelig meisje van 11. Zij legt heel duidelijk uit wat het betekent om hooggevoelig te zijn, wat prikkels zijn en hoe je hiermee om kunt gaan. Naast de vervelende kanten van hooggevoeligheid laat ze ook zien wat juist de grote voordelen ervan zijn en hoe jouw kind deze kan gebruiken. Want zoals ze in het boek zegt: “Hooggevoelig zijn is geen uitzondering, maar juist een geschenk”.

Heel fijn is ook, dat elke situatie wordt toegelicht met één of meerdere voorbeelden. Vooral voor jongere kinderen schept dit duidelijkheid en wordt het herkenbaar gemaakt.

Mijn mening

Ik ben heel blij dat Barbara ervoor heeft gekozen om dit boek uit te brengen. Voor mensen die niet hooggevoelig zijn, is het vaak heel lastig te begrijpen hoe prikkels binnenkomen en verwerkt worden. Dit boek laat niet allen zien hoe dit in zijn werk gaat, maar ook hoe je er als hooggevoelig kind mee kan omgaan. Ik zou het dus niet alleen aanraden aan (de ouders van) kinderen die hooggevoelig zijn, maar ook zeker aan volwassenen. Het geeft je een kijkje in de belevingswereld van hooggevoeligheid en dat zorgt voor wederzijds begrip.

Meer informatie over het boek vind je hier! Meteen bestellen doe je hier.

Back To Top